Rusza budowa około 20-kilometrowego odcinka VeloSkawa. Jego trasa będzie przebiegała przez gminy: Zator, Spytkowice i Brzeźnica i połączy Podolsze z Łączanami. W ramach realizowanego zadania powstanie m.in. odcinek trasy rowerowej na wałach i kładka na Potoku Spytkowickim. W środę 30 października w symbolicznym wbiciu łopaty pod budowę uczestniczyli: poseł na Sejm RP Mariusz Krystian, marszałek Łukasz Smółka, Iwona Gibas z zarządu województwa, radny województwa Rafał Stuglik, burmistrz Zatora Szymon Matyja, wójt Brzeźnicy Bogusław Antos, wójt Spytkowic Krzysztof Byrski oraz przedstawiciele wykonawcy.
Nowy fragment VeloSkawa to odcinek o długości ok. 20 km. W ramach inwestycji powstanie trasa na wałach o długości ok. 18,5 km, kładka rowerowa na Potoku Spytkowickim i zamontowane zostaną urządzenia bezpieczeństwa ruchu. Planowane jest także wprowadzenie docelowej organizacji ruchu oraz oznakowanie trasy rowerowej jako szlaku turystycznego na odcinku o długości ok. 20 km. Nowy fragment trasy w przyszłości ma połączyć się z odcinkiem Ponikiewka-Podolsze, planowanym do oddania w 2025 roku.
Dzięki takim przedsięwzięciom jak to polscy inżynierowie i wykonawcy pokazują, że potrafią realizować i wielkie i małe projekty. Dziś pokazujemy też wspólnie, że rozwój ścieżek rowerowych jest dla nas ważny. Ta ścieżka, biegnąca od Podolsza do Łączan, a więc odcinek liczący ponad 20 kilometrów jest przykładem, że to, co sygnalizują mieszkańcy jest dla nas istotne i że takie projekty realizujemy – mówi marszałek Łukasz Smółka.
Budowa nowego odcinka VeloSkawa, którą dziś symbolicznie rozpoczynamy to ważne przedsięwzięcie nie tylko dla mieszkańców Zatora, Spytkowic i Brzeźnicy, ale także dla miłośników turystyki rowerowej, których w naszym regionie nie brakuje. Dzięki tej inwestycji sieć VeloMałopolska wzbogaci się o bezpieczny, komfortowy fragment trasy rowerowej, odseparowanej od ruchu samochodowego – dodaje marszałek Łukasz Smółka.
Warto tu zaznaczyć, że docelowo trasa VeloSkawa będzie liczyć blisko 130 km długości: pobiegnie od Suchej Beskidzkiej aż do Wiślanej Trasy Rowerowej. Umożliwi to rowerzystom dojazd do i z Krakowa, czy Oświęcimia. Trasę przecinają także Czarny szlak rowerowy od zamku w Zatorze do zamku w Graboszycach oraz Rowerowy Szlak Doliny Karpia, które w przyszłości będą stanowiły doskonałe urozmaicenie dla podróżujących trasą rowerzystów – podsumowuje.
Jako samorządowiec z powiatu oświęcimskiego mogę powiedzieć, że jestem bardzo dumna z realizacji tej inwestycji. Trasa VeloSkawa ma ogromny potencjał turystyczny. Dla amatorów rowerowych podróży oznacza łatwiejszy dostęp do licznych atrakcji, m.in. Zamku w Suchej Beskidzkiej, malowniczych okolic Jeziora Mucharskiego, Wadowic czy parków rozrywki w okolicach Zatora. Mamy nadzieję, że gdy uda się ją w większej części skończyć, będzie takim samym hitem jak zdobywająca nagrody i wyróżnienia trasa VeloDunajec, przebiegająca od Zakopanego do Wiślanej Trasy Rowerowej na północy – mówi Iwona Gibas z zarządu województwa.
Zaplanowany termin realizacji zadania to luty 2026 roku. Jego wykonawcą jest IGEOS P&P Sp. z o.o. Koszt inwestycji to ponad 10 mln zł.
Rowerem przez Małopolskę
VeloSkawa jest częścią sieci szlaków rowerowych VeloMałopolska. Całość obejmuje setki kilometrów tras długodystansowych (obecnie przejezdnych jest już ok. 700 km, docelowo – 1000 km). Na sieć składa się osiem tras: Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloMetropolis, VeloNatura, VeloPrądnik, VeloSkawa, VeloRaba i VeloRudawa. Celem projektu VeloMałopolska jest zapewnienie rowerzystom najlepszego możliwego standardu poruszania się po trasie rowerowej. W praktyce oznacza to przede wszystkim gwarancję ciągłości trasy oraz odseparowanie trasy od ruchu drogowego. Nawierzchnia tras, ich szerokość oraz niewielkie różnice wysokości na szlakach mają umożliwiać przejazd w każdych warunkach pogodowych, płynny ruch rowerów – również tych z naczepkami i z napędem ręcznym – oraz ułatwiać poruszanie się po trasie wszystkim rowerzystom, bez względu na wiek czy stopień umiejętności.
Dopełnieniem oferty Małopolski w zakresie turystyki rowerowej, znacząco ułatwiającym organizację zarówno krótkich wycieczek rowerowych jak i dalekich, kilkudniowych wypraw rowerowych po Małopolsce są Miejsca Przyjazne Rowerzystom (MPR) – punkty i obiekty usługowe, noclegowe, serwisy rowerowe i sklepy posiadające ofertę dostosowaną do potrzeb rowerzystów. Planowanie wypraw rowerowych ułatwią także mapy dostępne on-line, przygotowane także do samodzielnego druku. Wszelkie informacje o nich dostępne są na stronie internetowej narowery.visitmalopolska.pl.
Warto pamiętać, że projekt VeloMałopolska jest jeszcze w trakcie realizacji. Niektóre fragmenty tras są w trakcie budowy, a część – w fazie planowania. Dlatego przed wycieczką warto przeczytać dokładny opis trasy oraz przyjrzeć się aktualizowanym na bieżąco mapom.