Województwo Małopolskie Województwo Małopolskie Unia Europejska Unia Europejska

Wokół rzeki Poprad

Tytuł projektu / Názov projektu: „Wokół rzeki Poprad” / „Około rieky Poprad”
Program Interreg Polska - Słowacja 2021 – 2027 / Program Interreg V-A Poľsko – Slovensko 2021-2027

Informacje ogólne / Všeobecné informácie

Wartość projektu / Suma projektu: 1 415 594,51 €
Wartość dofinansowania / Výška dotácie: 1 132 475,58 €

Umowa o dofinansowanie: Umowa o dofinansowanie nr PLSK.01.01-IP.01-0015/23. Zgodnie z decyzją Komitetu Monitorującego nr 23/2023 z dnia 29.11.2023 r., w ramach Programu Interreg Polska-Słowacja 2021-2027. / Zmluva o poskytnutí dotácie: Zmluva o poskytnutí dotácie č. PLSK.01.01-IP.01-0015/23. Podľa rozhodnutia Monitorovacieho Výboru č. 23/2023 z 29.11.2023., v rámci Programu Interreg V-A Poľsko – Slovensko 2021-2027.

Partner Wiodący / Vedúci Partner – Województwo Małopolskie / Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie / Malopoľské Vojvodstvo / Správa Vojvodských Ciest v Krakove
Partner Projektu Projektový partner – Zarząd Dróg Preszowskiego Kraju Samorządowego / Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja – https://sucpsk.sk/

Okres realizacji Projektu wynosi / Plánovaná doba realizácie Projektu:
rozpoczęcie / začiatok – 01.01.2024 r.
zakończenie / ukončenie – 31.12.2025 r.

 

W dniu 13.05.2024 r. została zawarta umowa nr 108/2024/ZDW z wykonawcą: Budownictwo Mosty Drogi BMD Sp. z o.o., ul. Lwowska 135/6, 33-300 Nowy Sącz

Dňa 13.5.2024 bola uzatvorená zmluva č.108/2024/ZDW so zhotoviteľom: Budownictwo Mosty Drogi BMD Sp. z o., ul. Lwowska 135/6, ​​​​33-300 Nowy Sącz

 

W dniu 10.12.2024 r. mieliśmy przyjemność odwiedzić Szkołę Podstawową im. 9 Kompanii 3 Batalionu 1 Pułku Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej w Łomnicy Zdroju.
Nasza wizyta była częścią działań edukacyjnych realizowanych w ramach Programu Interreg Polska – Słowacja 2021–2027 dla projektu „Wokół rzeki Poprad” realizowanego w partnerstwie z Zarządem Dróg Preszowskiego Kraju Samorządowego. Projekt po polskiej stronie zlokalizowany jest na terenie miejscowości Łomnica-Zdrój, Andrzejówka, Milik i Muszyna, natomiast po stronie słowackiej w miejscowości Údol.
Podczas spotkania przedstawiliśmy uczniom podstawowe zagadnienia geologiczne, zwracając szczególną uwagę na ochronę przed osuwiskami – temat ważny dla wszystkich mieszkańców regionu. W drugiej części prelekcji odbył się krótki quiz, który pozwolił młodzieży utrwalić zdobyte informacje. Na zakończenie każdy uczestnik otrzymał drobny upominek związany z realizowanym projektem.
Dziękujemy uczniom i nauczycielom za zaangażowanie i serdeczne przyjęcie. Cieszymy się, że mogliśmy podzielić się wiedzą, która może pomóc w lepszym zrozumieniu otaczającego nas świata i wyzwań związanych z ochroną środowiska.

Dňa 10. 12. 2024 sme mali česť navštíviť Základnú školu 9 roty 3 práporu 1 pluku podhlanských strelcov poľskej podzemnej armády (9 Kompanii 3 Batalionu 1 Pułku Strzelców Podhalańskich Armii Krajowej) v obci Łomnica Zdrój.
Naša návšteva bola súčasťou vzdelávacích aktivít projektu s názvom „Okolo rieky Poprad“ spolufinancovaného z prostriedkov Programu Interreg Poľsko – Slovensko 2021 – 2027, ktorý realizujeme v partnerstve so Správou a údržbou ciest Prešovského samosprávneho kraja. Na poľskej strane sú miestom realizácie projektu obce: Łomnica-Zdrój, Andrzejówka, Milik a Muszyna, na slovenskej strane je to obec Údol.
Počas návštevy sme predstavili žiakom základné geologické otázky a upriamili sme osobitnú pozornosť na ochrana proti zosuvom – dôležitú tému pre všetkých obyvateľov tohto regiónu. Spestrením druhej časti prednášky bol krátky kvíz, vďaka ktorému mládež si mohla upevniť získané poznatky. Na záver každý účastník dostal drobný suvenír spojených s realizovaným projektom.
Ďakujeme žiakom a učiteľom za ich angažovanosť a srdečné privítanie. Sme radi, že sme sa mohli podeliť o poznatky, ktoré napomôžu lepšie pochopiť svet, v ktorom žijeme, a výzvy spojené s ochranou životného prostredia.

 

Zakończono prace związane z zabezpieczeniem drogi wojewódzkiej nr 971 przed skutkami osuwisk i obrywów skarp. W dniu 18 grudnia 2024 r. dokonano odbioru końcowego robót związanych z montażem barier przeciwodłamkowych i siatek zabezpieczających na 9 odcinkach DW 971 w miejscowościach Muszyna, Milik, Andrzejówka i Łomnica Zdrój. Zadanie jest polskim komponentem projektu „Wokół rzeki Poprad” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach programu Interreg Polska – Słowacja 2021-2027.
Práce súvisiace so zabezpečením krajskej cesty č. 971 pred účinkami zosuvov a zosuvov svahov sú ukončené. Dňa 18.12.2024 bola vykonaná záverečná kolaudácia prác súvisiacich s montážou protipádových zábran a ochranných sietí na 9 úsekoch DW 971 v Muszyne, Miliku, Andrzejówke a Łomnici Zdrój. Úlohou je poľská zložka projektu „Okolo rieky Poprad“ spolufinancovaného Európskou úniou v rámci programu Interreg Poľsko – Slovensko 2021-2027.

Ogólna charakterystyka projektu / Všeobecná charakteristika projektu

Wspólnym problemem, na którego rozwiązanie ukierunkowany jest przedmiotowy projekt, jest zagrożenie negatywnymi skutkami zmian klimatu jakimi są ruchu masowe (osuwiska) na terenie polsko-słowackiego pogranicza. Po stronie polskiej jest to zagrożenie obrywami ziemi i skał ze stoków zlokalizowanych w ciągu drogi wojewódzkiej nr 971 relacji Krynica – Piwniczna w miejscowościach Muszyna, Milik, Andrzejówka, Łomnica-Zdrój, po stronie słowackiej niebezpieczeństwo stwarzają istniejące osuwiska w m. Mały Lipnik oraz Udol w ciągu drogi III/3138 relacji Legnava – Plavnica.

W ramach projektu zastaną zrealizowane prace zabezpieczające skarpy przed osunięciem materiału skalnego za pomocą siatek i barier przeciwodłamkowych (DW 971) oraz zabezpieczone osuwisko w m. Udol poprzez poprawę odwodnienia nawierzchni drogi oraz budowę muru oporowego (droga III/3138). Projekt ma na celu zwiększenie odporności na zmiany klimatu i zjawiska ekstremalne obecnej infrastruktury drogowej, zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg, zapewnienie mobilności poprzez wyeliminowanie zagrożenia wstrzymania ruchu drogowego w przypadku powstania osuwiska, stworzenie warunków do wykorzystania potencjału turystycznego regionu poprzez bezpieczny dojazd do miejscowości atrakcyjnych turystycznie.

Łagodzenie negatywnych skutków zmian klimatycznych na pograniczu polsko-słowackim stanowi wspólną potrzebę biorąc pod uwagę specyfikę terenów objętych realizowanym projektem. Okolice rzeki Poprad po obu stronach granicy polsko-słowackiej, są terenem o niezwykłych wartościach przyrodniczych, historycznych i krajobrazowych stanowiących znaczący potencjał do dalszego rozwoju turystyczno-gospodarczego regionu.

 

Spoločným problémom, ktorý má predmetný projekt vyriešiť, je ohrozenie negatívnymi následkami zmien klímy v podobe masových gravitačných pohybov (zosuvov) na území poľsko-slovenského pohraničia. Na poľskej strane sa vyskytuje ohrozenie odtrhnutiami pôdy a povrchových vrstiev skál zo svahov, ktoré sa nachádzajú popri krajskej ceste č. 971 Krynica – Piwniczna v lokalitách Muszyna, Milik, Andrzejówka, Łomnica-Zdrój. Na slovenskej strane sú ohrozením existujúce zosuvy v obciach Malý Lipník a Údol popri ceste III/3138 Legnava – Plavnica.

V rámci projektu sa uskutočnia práce, v dôsledku ktorých budú svahy zabezpečené pred zosuvom povrchových vrstiev skál pomocou opláštenia sieťami a nainštalovania bariér zabraňujúcich padaniu skalných úlomkov (krajská cesta DW 971). Aj zosuv v obci Údol bude zabezpečený prostredníctvom zlepšenia odvodnenia krytu vozovky a výstavby oporného muru (cesta III/3138). Projekt má za cieľ zvýšiť odolnosť voči klimatickým zmenám a extrémnym javom súčasnej cestnej infraštruktúry, zvýšiť bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky, zabezpečiť mobilitu elimináciou rizika zastavenia cestnej premávky v prípade zosuvu pôdy, vytvoriť podmienky na využitie turistického potenciálu regiónu bezpečným prístupom k turisticky atraktívnym miestam.

Zmierňovanie negatívnych následkov zmien klímy v poľsko-slovenskom pohraničí je vzhľadom na špecifickosť oblasti, v ktorej sa bude projekt realizovať, spoločnou potrebou. Okolie rieky Poprad je na oboch stranách poľsko-slovenskej hranice oblasťou vyznačujúcou sa mimoriadnymi prírodnými, historickými a krajinnými hodnotami, ktoré sú veľkým potenciálom umožňujúcim ďalší rozvoj regiónu v oblasti cestovného ruchu a hospodárstva.

Zakres rzeczowy projektu / Vecný rozsah projektu

Projekt „Wokół rzeki Poprad” realizowany w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Polska-Słowacja 2021-2027 przez Województwo Małopolskie i Preszowski Kraj Samorządowy wychodzi naprzeciw wyzwaniom zdefiniowanym w programie wsparcia. Zarówno część polska jak i część słowacka ma na celu rozwijanie wspólnych potencjałów i odpowiadanie na wyzwania jakimi są zwiększanie spójności terytorialnej, czy zrównoważony rozwój i ochrona środowiska.

Uzasadnieniem realizacji projektu ukierunkowanego na łagodzenie negatywnych skutków zmian klimatu poprzez budowę/modernizację infrastruktury zapobiegającej powstawaniu  oraz stabilizującej istniejące osuwiska, jest szereg zagrożeń jakie ruchy masowe stanowią dla środowiska naturalnego, infrastruktury, oraz społeczności lokalnych w obszarze transgranicznym.

Realizacja w ramach projektu infrastruktury zapobiegającej powstawaniu osuwisk ( w tym stabilizacja stoków) znajduje również swe uzasadnienie w bezpieczeństwie infrastruktury drogowej na terenie transgranicznym. Łagodzenie negatywnych skutków zmian klimatu jest kluczowe ze względu na zapewnienie sprawnego działania i mobilności systemu transportowej na obszarze transgranicznym. Po stronie polskiej droga wojewódzka nr 971 jest używana jako główne połączenie pomiędzy popularnymi miejscowościami turystyczno-uzdrowiskowymi pograniczna tj.: Krynicą Zdrój, Piwniczną Zdrój i Muszyną,  stanowi również trasę dystrybucji z licznych rozlewni wód mineralnych. W szerszym aspekcie, stanowi połączenie pomiędzy polskimi drogami krajowymi nr 75 i 87 oraz słowacką drogą krajową I/68 umożliwiając dojazd do autostrady A4 po stronie polskiej oraz autostrady D1 po stronie słowackiej. Po stronie słowackiej droga III/3138 ma ogromne znaczenie dla znaczenie komunikacyjne dla mieszkańców terenów przygranicznych. Stanowi jedyne połączenie drogowe ośrodków lokalnych (Legnava, Maly Lipnik, Údol, Matysova, Starina) z drogą krajową nr I/68 i zapewnia dostęp do ośrodka regionalnego jakim jest miasto powiatowe Lubowla oraz centrum administracyjnego – Preszova.

Ograniczenie negatywnych efektów zmian klimatycznych wywołujących ruchy masowe ma również znaczenie dla społeczności lokalnych terenów przygranicznych. Zapobieganie powstawaniu potencjalnych osuwisk oraz zabezpieczanie i stabilizacja już istniejących jest priorytetem biorąc pod uwagę bezpieczeństwo ludzi mieszkających bądź przebywających na terenach zagrożonych osuwiskami.

 

Projekt „Około rieky Poprad” realizovaný v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Interreg Poľsko – Slovensko 2021 – 2027 Malopoľským vojvodstvom a Prešovským samosprávnym krajom vychádza v ústrety výzvam identifikovaným v tomto programe. Modernizácia poľskej časti aj slovenskej časti, prispeje k rozvoju spoločných potenciálov a k odpovediam na také výzvy ako napríklad zvýšenie územnej súdržnosti či udržateľný rozvoj a ochrana životného prostredia.

Realizácia projektu zacieleného na zmierňovanie negatívnych následkov zmien klímy prostredníctvom výstavby/ modernizácie infraštruktúry zabraňujúcej vzniku a stabilizujúcej existujúce zosuvy je odôvodnená tým, že masové gravitačné pohyby spôsobia mnohé ohrozenia pre životné prostredie, infraštruktúru a miestne komunity žijúce v cezhraničnej oblasti.

Odôvodnením vytvorenia v rámci projektu infraštruktúry zabraňujúcej vzniku zosuvov (vrátane stabilizácie svahov) je bezpečnosť cestnej infraštruktúry v cezhraničnej oblasti. Zmierňovanie negatívnych následkov zmien klímy je kľúčové z hľadiska zabezpečenia riadneho fungovania dopravného systému a mobility v cezhraničnej oblasti.

Na poľskej strane je krajská cesta č. 971 hlavným prepojením medzi frekventovanými strediskami kúpeľného cestovného ruchu v pohraničí, ktorými sú: Krynica-Zdrój, Piwniczna-Zdrój a Muszyna. Zároveň je prepravnou trasou pre mnohé plničky minerálnych vôd. V širšom aspekte je spojnicou medzi poľskými krajskými cestami č. 75 a 87 a slovenskou štátnou cestou I/68, na poľskej strane umožňuje prístup k diaľnici A4, a na slovenskej k diaľnici D1. Na slovenskej strane má cesta III/3138 obrovský dopravný význam pre obyvateľov prihraničnej oblasti, pretože je jediným cestným spojením obcí (Legnava, Malý Lipník, Údol, Matysová, Starina) so štátnou cestou I/68, umožňuje prístup k okresnému mestu Stará Ľubovňa a k administratívnemu stredisku regiónu – krajskému mestu Prešov.

Minimalizovanie negatívnych následkov zmien klímy, ktoré zapríčiňujú masové gravitačné pohyby je dôležité aj pre miestne komunity žijúce v pohraničí. Zabraňovanie vzniku potenciálnych zosuvov spolu so zabezpečovaním a stabilizovaním už existujúcich je prioritou z hľadiska bezpečnosti ľudí žijúcich alebo zdržiavajúcich sa v oblastiach ohrozených zosuvmi.

Cele projektu / Ciele projektu

Celem głównym projektu jest zapobiegnięcie ryzyku związanemu z klęskami żywiołowymi i katastrofami jakimi są osuwiska. Jest on zbieżny z celem szczegółowym nr 1 Priorytetu 1 „Przyjazne  naturze i bezpieczne Pogranicze” programu Interreg.

W rezultacie realizacji projektu zostanie zredukowane zagrożenie dla środowiska naturalnego, infrastruktury technicznej oraz ludności lokalnej i przyjezdnej jakie w tej chwili stwarza możliwość wystąpienia osuwisk i obrywów skał z niezabezpieczonych skarp w m. Muszyna, Milik, Andrzejówka, Łomnica Zdrój (DW 971) po stronie polskiej oraz istniejące osuwisko w m. Udol (droga III/3138) po stronie słowackiej. Planowane w ramach projektu prace mają za zadanie stworzenie infrastruktury zapobiegającej i zabezpieczającej osuwiska.

Celem szczegółowym projektu jest wykonanie w partnerstwie polsko-słowackim prac budowlanych na drodze wojewódzkiej nr 971 oraz drodze III/3138 co w sposób bezpośredni przyczyni się do osiągnięcia zakładanego celu głównego projektu. Do realizacji celu szczegółowego przyczyni się ponadgraniczna współpraca 2 organizacji: Zarządu Dróg Wojewódzkich w Krakowie reprezentującego Województwo Małopolskie oraz Zarządu Dróg Preszowskiego Kraju Samorządowego.

 

Hlavným cieľom projektu je predchádzať rizikám spojeným s prírodnými katastrofami a katastrofami ako sú zosuvy pôdy. Je v súlade so špecifickým cieľom č. 1 priority 1 „Prírode priateľské a bezpečné pohraničie“ programu Interreg.

V dôsledku realizácie projektu bude zamedzené v súčasnosti sa vyskytujúce ohrozenie pre životné prostredie, technickú infraštruktúru, miestnych obyvateľov a návštevníkov, ktoré spočíva v možnosti vzniku zosuvov a padania skalných úlomkov z nezabezpečených svahov v Muszyne, Miliku, Andrzejówke, Łomnici-Zdrój (DW 971) na poľskej strane a existujúci zosuv v obci Údol (cesta III/3138) na slovenskej strane. V rámci prác naplánovaných v projekte má byť vytvorená infraštruktúra zabraňujúca vzniku zosuvov a zabezpečujúca tie už existujúce.

Špecifickým cieľom projektu je realizácia stavebných prác na krajskej ceste č. 971 a ceste III/3138 v poľsko-slovenskom partnerstve, ktoré priamo prispejú k dosiahnutiu predpokladaného hlavného cieľa projektu. K realizácii špecifického cieľa prispeje aj cezhraničná spolupráca 2 organizácií: Správa Vojvodských Ciest v Krakove zastupujúcej Malopoľské vojvodstvo a Správa a údržba ciest Prešovského samosprávneho kraja.

Odbiorcy projektu / Adresáti projektu

Z efektów projektu będą korzystać grupy docelowego na poziomie lokalnym, regionalnym i międzynarodowym. Grupę docelową na poziomie lokalnym stanowią mieszkańcy gmin i powiatów na terenie których zlokalizowany jest projekt. Są powiat nowosądecki po stronie polskiej oraz powiat Lubowla na Słowacji. Powiaty zamieszkuje ok. 260 tys. osób. Na szczeblu regionalnym grupę docelową projektu stanowią wszyscy użytkownicy korzystających z dróg DW 971 i III/3138 w celach tranzytowych, gospodarczych, biznesowych, edukacyjnych i turystycznych. Na poziomie międzynarodowym grupą docelową są korzystający z sieci drogowej na pograniczu polsko-słowackim której elementem są drogi DW 971 i III/3138 umożliwiające dostęp do sieci dróg krajowych nr 75 i 85 i autostrady A4 po stronie polskiej oraz do drogi krajowej I/68 i autostrady D1 po stronie słowackiej).

 

Efekty projektu využije cieľová skupina na miestnej, regionálnej a medzinárodnej úrovni. Cieľovou skupinou na miestnej úrovni sú obyvatelia obcí a okresov, kde sa projekt nachádza. Na poľskej strane je okres Nowy Sącz a na Slovensku okres Lubowla (Stará Ľubovňa). V okresoch žije približne 260 tisíc ľudí. Na regionálnej úrovni sú cieľovou skupinou projektu všetci užívatelia využívajúci cesty DW 971 a III/3138 na tranzitné, ekonomické, obchodné, vzdelávacie a turistické účely. Na medzinárodnej úrovni sú cieľovou skupinou užívatelia cestnej siete v poľsko-slovenskom pohraničí, ktorá zahŕňa cesty DW 971 a III/3138 umožňujúce prístup na sieť štátnych ciest č. 75 a 85 a diaľnicu A4 na na poľskú stranu, ako aj na štátnu cestu I/68 a D1 na slovenskej strane.

Galeria / Galéria

Przed realizacją / Pred vykonaním

Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 1 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 2 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 3 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 4 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 5 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 6 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 7 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 8 Przed realizacją / Pred vykonaním - zdjęcie w galerii nr 9

W trakcie realizacji / Pri vykonávaní

W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 1 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 2 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 3 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 4 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 5 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 6 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 7 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 8 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 9 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 10 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 11 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 12 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 13 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 14 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 15 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 16 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 17 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 18 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 19 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 20 W trakcie realizacji / Pri vykonávaní - zdjęcie w galerii nr 21

Po wykonaniu / Po vykonaní

Po wykonaniu / Po vykonaní - zdjęcie w galerii nr 1 Po wykonaniu / Po vykonaní - zdjęcie w galerii nr 2 Po wykonaniu / Po vykonaní - zdjęcie w galerii nr 3 Po wykonaniu / Po vykonaní - zdjęcie w galerii nr 4 Po wykonaniu / Po vykonaní - zdjęcie w galerii nr 5 Po wykonaniu / Po vykonaní - zdjęcie w galerii nr 6 Po wykonaniu / Po vykonaní - zdjęcie w galerii nr 7 Po wykonaniu / Po vykonaní - zdjęcie w galerii nr 8
Korzystając z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. W każdej chwili możesz zmienić ustawienia przeglądarki decydujące o ich zapisywaniu.
Kliknij, aby dowiedzieć się więcej o naszej Polityce Prywatnosci. Zamknij