Obwodnica Miechowa
Informacje ogólne
Wartość projektu: 64 076 345,00 PLN
Wartość dofinansowania: 50 999 999,93 PLN (85% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu)
Umowa o dofinansowanie: Uchwała Nr 960/16 Zarządu Województwa Małopolskiego z dnia 28 czerwca 2016 roku w sprawie podjęcia decyzji o dofinansowaniu Projektu, dla którego Beneficjentem jest Województwo Małopolskie pt. „Obwodnica Miechowa” w ramach Osi Priorytetowej 7 Infrastruktura transportowa, Działanie 7.1. Infrastruktura drogowa, Poddziałanie 7.1.1 Drogi regionalne, Typ projektu A Budowa, przebudowa dróg, w tym budowa obwodnic w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020 (RPO WM).
Okres realizacji Projektu wynosi:
rozpoczęcie: 17.04.2015r.
zakończenie: 31.10.2018r.
Ogólna charakterystyka projektu
Istniejące rozwiązanie komunikacyjne – przebieg drogi wojewódzkiej nr 783 w Miechowie nie zapewnia komfortu podróżowania, utrudnia pracę kierowcom, a przede wszystkim stwarza niebezpieczeństwo wobec zmotoryzowanych oraz pieszych uczestników ruchu.
Nieodpowiedni system transportowy, nieadekwatny do oczekiwań grup docelowych projektu, powoduje wiele niedogodności i staje się przyczyną ograniczenia przepustowości ciągów drogowych oraz jakości obsługi użytkowników. Wariant bezinwestycyjny obniża poziom i jakość życia mieszkańców Miechowa, w sposób znaczący ograniczając możliwość rozwoju podmiotów gospodarczych, utrudnia mobilność użytkowników, a także ujemnie wpływa na wizerunek województwa małopolskiego. Obecnie układ komunikacyjny negatywnie oddziałuje na społeczeństwo oraz środowisko poprzez emisję spalin, drgania, hałas, wypadki i kolizje, utrudnienia związane z komunikacją lokalną. W centrum miejscowości droga krajowa nr 7 krzyżuje się z drogą wojewódzką nr 783, co powoduje brak płynności ruchu i ograniczenie dostępności komunikacyjnej analizowanego obszaru. Ponadto droga nr 783 prowadzi przez Rynek w Miechowie, wzdłuż zwartej zabudowy mieszkaniowo-handlowej.
Wzrost natężenia ruchu pojazdów na rozpatrywanym obszarze prowadzi do spadku bezpieczeństwa ruchu, a w rezultacie do podnoszenia kosztów ekonomicznych, społecznych
i ekologicznych transportu drogowego. Duża liczba pojazdów generuje większe koszty użytkowników i środowiska, wypadków, eksploatacji, a także przewozu. Ponadto zwiększa się czas przejazdu przez tworzenie się zatorów. Stan w wariancie bezinwestycyjnym jest przyczyną:
- pogarszającego się stanu środowiska naturalnego w wyniku niekorzystnego klimatu akustycznego, zanieczyszczenia powietrza szkodliwymi składnikami spalin oraz uciążliwymi wibracjami,
- pogarszających się warunków życia mieszkańców powiatu miechowskiego,
- zmniejszenia poziomu bezpieczeństwa ruchu pojazdów i pieszych,
- ograniczonej swobody ruchu drogowego, – niskiego standardu podróżowania.
Realizacja inwestycji polegającej na budowie obwodnicy Miechowa, w ciągu drogi wojewódzkiej nr 783, rozwiąże podstawowe problemy regionu w zakresie infrastruktury transportowej, a mianowicie poprawi jakość i dostępność do dróg w województwie oraz zwiększy poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników trasy. Przedsięwzięcie pozwoli na wyeliminowanie ruchu ponadlokalnego i tranzytowego poza zwartą zabudowę mieszkaniową. Inwestycja dotyczy odcinka drogi wojewódzkiej pozwalającego na włączenie do systemu dróg krajowych – do istniejącej drogi krajowej nr 7 oraz projektowanej S7 będących częścią transgranicznej sieci transportowej TEN-T.
Zakres rzeczowy projektu
Przedmiotem zadania inwestycyjnego jest budowa obejścia miejscowości Miechów w ciągu DW nr 783 o długości 8+360,64 km. Początek projektowanej obwodnicy wyznacza przecięcie z DW nr 783 i drogą powiatową nr 1186K na zachód od Miechowa, koniec stanowi przecięcie z DW nr 783 w miejscowości Bukowska Wola (węzeł projektowanej drogi ekspresowej S7).
Projektowana inwestycja przecina DK nr 7 na odcinku Kraków-Warszawa, drogę powiatową nr 1182K, linię kolejową relacji Warszawa-Kraków oraz rzekę Cicha.
Podstawowe parametry projektowe:
- Szerokość pobocza gruntowego – 2 x 1,25 m;
- Pasy ruchu – 2 x 3,50 m;
- Prędkość projektowa – Vp = 60 km/h;
- Klasa techniczna drogi– G;
- Prędkość miarodajna – Vm = 80 km/h;• Ilość jezdni – 1;
- Szerokość jezdni – 7,00 m;
- Obciążenie nawierzchni – 115 kN;
W ramach inwestycji zaprojektowano 4 skrzyżowania, 3 przepusty, wiadukt jednoprzęsłowy oraz most prefabrykowany o rozpiętości teoretycznej 30 m.
W ramach projektu przewidziano następujące rozwiązania infrastrukturalne zwiększające bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu (pieszych, rowerzystów oraz kierowców pojazdów):
- budowa dróg serwisowych (zbiorczych), zapewniających właścicielom nieruchomości przyległych do drogi bezpieczną dostępność komunikacyjną
- w obrębie ww. skrzyżowań będą wykonane chodniki o szerokości 2,00 m, przejścia dla pieszych oraz oświetlenie- oznakowanie poziome zaplanowano jako grubowarstwowe chemoutwardzalne z punktowymi elementami odblaskowymi
- wszystkie skrzyżowania w ciągu obwodnicy będą wybudowane jako ronda
- budowa zatok autobusowych
- montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu – bariery ochronne drogowe.
Cele projektu
- Przedmiotowa inwestycja podniesie funkcjonalność układu drogowego. Utworzone zostanie szybkie i bezpieczne połączenie, którego głównym zadaniem będzie:
- ominięcie centrum miejscowości,
- wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta,
- skrócenie czasu podróży,
- podniesienie komfortu i jakości życia mieszkańców Miechowa,
- polepszenie warunków ruchowych na drodze wojewódzkiej nr 783 – poprawa bezpieczeństwa ruchu.
- Realizacja inwestycji przyczyni się do usprawnienia ruchu w obrębie m. Miechów. Zapewni ponadto poprawę dostępności komunikacyjnej wewnątrz i na zewnątrz gminy Miechów, powiatu miechowskiego, województwa małopolskiego, zwiększając jednocześnie spójność układów transportowych, przy równoczesnym podniesieniu bezpieczeństwa ruchu drogowego, polepszeniu klimatu akustycznego oraz redukcji zanieczyszczeń.
- Projekt przyczyni się do zwiększenia konkurencyjności oraz zapewnienia spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej dla podniesienia atrakcyjności województwa małopolskiego, jako miejsca do inwestowania, pracy i zamieszkania. Inwestycja będzie miała pozytywny wpływ na rozwój działalności gospodarczej. Przedsięwzięcie przyczyni się w istotny sposób do rozwiązania problemów komunikacyjnych oraz gospodarczych regionu.
- Za sprawą realizacji inwestycji nastąpi polepszenie dostępu do obszarów ważnych dla rozwoju gospodarczego województwa, krajowych i międzynarodowych układów komunikacyjnych oraz zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników drogi, a także zwiększenie mobilności mieszkańców regionu. W wyniku rozwoju infrastruktury drogowej nastąpi poprawa dostępności komunikacyjnej analizowanego obszaru.
Podsumowując realizacja przedmiotowej inwestycji przyczyni się do osiągnięcia takich efektów jak:
- poprawa powiązania regionalnej sieci dróg województwa małopolskiego z siecią dróg krajowych,
- zwiększenie dostępności transportowej analizowanego obszaru,
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- likwidacja tzw. „wąskich gardeł” w sieci drogowej regionu,
- wypełnienie braków w sieci dróg regionu – budowa obwodnicy spowoduje zwiększenie dobrej jakości ciągów komunikacyjnych w regionie i włączenie ich do istniejącej sieci transportowej,
- rozwój infrastruktury gospodarczej poprzez poprawę jakości szlaków komunikacyjnych,
- wzrost atrakcyjności turystycznej regionu,
- poprawa jakości życia mieszkańców,
- zwiększenie dostępności komunikacyjnej do regionalnej i lokalnej sieci dróg województwa małopolskiego. Inwestycja przyczyni się do budowy bardziej efektywnego regionalnego systemu komunikacyjnego między głównymi ośrodkami społeczno-gospodarczymi Małopolski. Planowana obwodnica usprawnieni połączenia drogowe w regionie, w miejscowości dotkniętej wysoką uciążliwością ruchu tranzytowego.